Foto tips - Bokeh

Bokeh är riktigt fint! jag älskar det verkligen, fotar det inte ofta, men ibland så!
 
bildkälla
 
När jag gör det så använder jag mig av ljus. Rikta kameran mot något ljus, det kan vara en lampa, ett levande ljus eller kanske solen? Jag använder system kamera och det är väl då det blir bäst antar jag? Ändra inställningarna till manuell och vrid på fokus grejen (minns inte vad det heter) som sitter på objektivet. då kan man se runda ringar i olika färger.
 
Men bokeh behöver inte vara på hela bilden, det kan finnas i bakrunden också, t.ex. om man har ett motiv och i bakrunden är det gröna träd och buskar, solen lyser lite lätt på dom och fokusen är stark på motivet, då kan bakrunden bli bokeh.
 
Bildkälla
 
Om man vill se fler bilder så finns det ju såklart på google, jätte fina bilder på bokeh!
 
 
ett annat tips är om du vill göra det enkelt med bara en färg och i hela bilden är att du tar en färg du gillar, ex. grön. sen tar du pastfolie och skrynklar det lite grann och sedan tar ut det igen. Då tar du din färg, lite mot ljuset, och håller plastfolien framför färgen och mot ljuset och fokuserar bakom eller igenom plastfolien. Så blir plastfolien ''suddig'' och ljuset speglas lite där, då blir det bokeh.
 
Har testat detm men det var sjukt jobbigt och svårt tt få det bra, men jag tror jag fick två stycken som blev bra!
 


 
 
haha inte alls fina, men det var typ ett år sen dom togs också ;) hittade även några där bokeh syns i bakrunden!
 
 
Hoppas ni fattar vad jag menar, annars är det bara att fråga på :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0